Ferie uden ret til løn

Som nyansat i Høje-Taastrup Kommune vil du opleve, at du ikke har ret til løn i ferien. Læs her, hvordan du skal forholde dig

 

Optjening af ferie

Ferierne i Høje-Taastrup kommune er placeret med 3 uger i juli måned 1 uge i oktober (uge 42) og 1 uge i februar (uge 8).

Optjening af ferie følger kalenderåret, mens afholdelse af ferie følger ferieåret, som går fra 1.maj til 30. april.
Hvis du bliver ansat 1. august optjener du ferie frem til 31. december ialt 5 mdr. Du optjener altså 5/12 ferie svarende til ca. 2 uger og 1 dag. Den afholdes i juli det følgende år. Du mangler derfor 1 uge i februar, 4 dage i juli, 1 uge i oktober og 1 uge i februar året efter. Du vil blive trukket i løn for disse dage og uger.

Du kan på skolens kontor få undersøgt om du har ret til løn i ferien.


Hvis du er medlem af a-kassen, kan du melde dig ledig i disse perioder og få understøttelse. (Følg vejledningen hos dlf/a)
OBS!!! Man kan ikke melde sig ledig med tilbagevirkende kraft, så sørg for at melde dig ledig på 1. feriedag hos jobcenteret!

Hvis du har arbejdet som lærer/børnehaveklasseleder i en anden kommune, kan du have et feriekort, som skal dække de uger hvor du ikke har ret til ferie med løn.